Development of learning objects for the learning of data structures

Authors

  • Irene Aguilar Juárez Universidad Autónoma del Estado de México Mexico
  • Víctor Alfonso Alejo Saldívar Universidad Autónoma del Estado de México Mexico
  • Joel Ayala de la Vega Universidad Autónoma del Estado de México Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2020.v6i1.5297

Abstract

This paper describes the development and evaluation of various learning objects that will be used as components of a MOOC (massive open online course) within the framework of the Digital Production Communities managed by the CODAES network (Comunidades Digitales para el Aprendizaje en Educación Superior) in Mexico. The materials arise from the need to provide higher-level  students of computer-related occupations with different means of learning about complex and necessary subjects in their training. Current failure rates show that traditional teaching techniques have not been effective in achieving the learning of some topics such as programming; the data confirm that this competence is difficult for students to acquire and therefore it is necessary to seek learning alternatives.

The research team developed as a central part of the preparation of the MOOC course on data structures, several learning objects that addressed the topics related to the use of binary trees. The evaluation of the students who used them was favorable in the aspects of perception of the usefulness of materials, the relevance of activities, the ease of tasks and the clarity of indications and questions. The evaluation results allow us to consider that the learning objects developed in this phase of work will be well received in the MOOC course in which they will be a part of.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Irene Aguilar Juárez, Universidad Autónoma del Estado de México

Ing en Computación, Maestra en Ingeniería en Sistemas Computacionales y Dra en Educación en México. Coordinadora de Ingeniería en Computación del Centro Universitario UAEM Texcoco perteneciente a la Universidad Autónoma del Estado de México. Con 15 años de experiencia en la docencia del nivel superior y medio superior en México

Víctor Alfonso Alejo Saldívar, Universidad Autónoma del Estado de México

Pasante de Ingeniería en Computación de la Universidad Autónoma del Estado de México, becario en proyecto de investigación

Joel Ayala de la Vega, Universidad Autónoma del Estado de México

Profesor de Tiempo Completo de la Universidad Autónoma del Estado de México con más de 20 años de experiencia en docencia de nivel superior

References

Arias Guerra, Y., & Arias Guerra, Y. (2011). Desarrollo de una biblioteca de estructura de datos avanzadas. Revista Cubana de Ciencias Informaticas, 5, 8. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=378343674003

Astete, M. G. (2014). Videojuegos para apoyar el desarrollo de competencias TIC en. Revista de Educación a Distancia.

Avalos , I., Ramírez, L., Enciso, R., & Flores , M. (2014). Evaluación de la adquisición de competencias: Caso estudiantes del Área de Ciencias Básicas e Ingenierías de la Universidad Autónoma de Nayarit (Vol. vol 12). Revista EducateconCiencia . Recuperado el mayo de 2018, de http://www.tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/218/216

García-Mundo L , Vargas-Enríquez J. Genero M. y Piattini M (2014) ¿Contribuye el Uso de Juegos Serios a Mejorar el Aprendizaje en el Área de la Informática?, Actas de las XX JENUI. Oviedo, 9-11 de julio 2014, pp 303-310, Universidad de Castilla-La Mancha Ciudad Real, España disponible en: https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/15478/P303ga_cont.pdf

González F, Moroni N. y Señas P (2004) Visualización de Algoritmos y Programas para el Aprendizaje de Estructuras Arbóreas, VI Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación, disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/21277

Guzmán Valdivia, C. (2013). REPROBATION AND LACK OF INTEREST IN MECHATRONICS ENGINEERING STUDENTS. Venezuela: Revista Orbis. Recuperado el mayo de 2018, de http://www.redalyc.org/html/709/70928419003/

Jiménez Cruz, J. (2017). Integración de un curso MOOC y de un PLN-PLE en un curso presencial sobre fundamentos de la programación. Revista de Educación a Distancia, 53.

López-Escribano, C. (2012). Scratch y Necesidades Educativas Especiales. RED. Revista de Educación a Distancia., 34.

OCDE. (2017). México – Nota país – Panorama de la educación 2017: Indicadores OCDE. Recuperado el mayo de 2018, de http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EAG2017CN-Mexico-Spanish.pdf

Olabe, X. B. (2015). Pensamiento Computacional a través de la Programación . Revista de Educación a Distancia, 45.

Red CODAES. (2014). Documento Base 13 y 14 de octubre del 2014. Colima, Colima. Recuperado el octubre de 2017, de http://www.codaes.mx/content/micrositios/2/file/Documento_Base_CODAES.pdf

Red CODAES. (2015). Objeto de Aprendizaje. Colima , Colima. Recuperado el noviembre de 2017, de http://www.codaes.mx/content/micrositios/2/file/GuiaOA-CODAES.pdf

Urbina Nájera, A. (2019). Estrategia tecnológica para mejorar el rendimiento académico universitario. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 0(56), 71-93. doi:http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.04

World Economic Forum. (2016). The Global Information Technology Report 2016. (S. Baller , S. Dutta, & B. Lanvin, Edits.) Cologny, Geneva, Switzerland: Cornell University. Recuperado el enero de 2018, de http://www3.weforum.org/docs/GITR2016/WEF_GITR_Full_Report.pdf

Published

2020-06-01

How to Cite

Aguilar Juárez, I., Alejo Saldívar, V. A., & Ayala de la Vega, J. (2020). Development of learning objects for the learning of data structures. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 6(1), 42–55. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2020.v6i1.5297

Issue

Section

Articles