The Grief and the Photographic in the Cinema of Robert Frank: the Film Life Dances On…
DOI:
https://doi.org/10.24310/ba.46.2024.19113Keywords:
Robert Frank, Life Dances On..., Grief, Cinema, PhotographyAbstract
Photography and cinema are two complementary languages that are based on the same representative tradition, sharing certain visual conventions. Since their inception, both have served as vehicles for the expression of pain, and it is that this has been a state inherent in the condition of the human being throughout its history. It is in the case of the Swiss photographer and filmmaker Robert Frank, that we find an example of this expression in the film Life Dances On... (1980), where he pays tribute to his daughter Andrea and his friend Danny Seymour, both deceased in the decade of the seventies. In this way, this article aims to be a gateway to the study of pain, identifying photography and cinema as a strategies of artistic sublimation and reflecting on the photographic in Life Dances On... both inside and outside the film itself.
Downloads
Metrics
References
BARTHES, Roland (1990), La cámara lúcida, Paidós Ibérica, Barcelona.
BAZIN, André (1990), ¿Qué es el cine?, Ediciones Rialp, Madrid.
CAOUETTE, Jonathan y WINTER Stephen (productores) y CAOUETTE, Jonathan (director) (2003), Tarnation [Película], EE. UU.
DUBOIS, Philippe (1986), El acto fotográfico: de la representación a la recepción, Paidós Ibérica, Barcelona.
DUBOIS, Philippe (2013), Fotografía & cine, Ediciones Ve, Oaxaca de Juárez.
ESKILDSEN, Ute (coord.) (2001), Robert Frank: Hold still, keep going, Museo Nacional de Arte Reina Sofía, Madrid.
FRANK, Robert, BROOKMAN, Philip y GREENOUGH, Sarah (1994), Moving Out, Scalo/National Gallery of Art, Washington.
FRANK, Robert (productor) y FRANK, Robert (director) (1980), Life Dances On… [Película], EE. UU.
GLICKSMAN, Marlaine (1987), «Highway 61 Revisited: Robert Frank», Film Comment, 23, agosto, pp. 32-39.
HOSKO, Sonia y LEE, Anita (productoras) y POLLEY, Sarah (directora) (2012), Stories We Tell [Película], Canadá.
MORCATE, Montse y PARDO, Rebeca (2019), La imagen desvelada: prácticas fotográficas en la enfermedad, la muerte y el duelo, Sans Soleil Ediciones, Vitoria-Gasteiz.
PAREJO, Nekane (2012), «La expresión de lo fotográfico en el cine», en ACLE, Daniel y HERRERO, Francisco Javier (coords.), Expresión, análisis y crítica de los discursos audiovisuales: cine, Sociedad Latina de Comunicación Social, Tenerife, pp. 64-79.
SONTAG, Susan (2006), Sobre la fotografía, Alfaguara, Ciudad de México.
TRANCHE, Rafael R. (coord.) (2006), De la foto al fotograma. Fotografía y cine documental: dos miradas sobre la realidad, Documenta Madrid y Ocho y medio, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Álvaro Escriche López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.