The The Holy Face. Clarifying Parameters in the Work of Francisco de Zurbarán Based on a Contradictory Model
DOI:
https://doi.org/10.24310/ba.46.2024.19103Keywords:
Saint Face, Zurbarán, Painting, Baroque, SevilleAbstract
Understanding an artist’s creative processes is a fundamental key to the study of a work of art and its subsequent attribution. Understanding an artist’s creative processes is a fundamental key to the study of a work of art and its subsequent attribution. Also to reinforce, by means of a study of characters, its object and meaning which, through stylistic, aesthetic and mechanical behaviour: strokes, loads and colour palette, will reflect the knowledge, training and inclination of the creator in the representation of his images. Here, we can see that the study of a work attributed to Zurbarán has not gone through of these keys.
Downloads
Metrics
References
ACUÑA DEL ADARVE, Juan de (1637), Discursos de las effigies y verdaderos retratos non manufactos del santo rostro y cuerpo de Christo..., Discurso Treze, Juan Furgolla de la Cuesta (ed.), Villanueva de Andújar.
ALMANSA MORENO, José Manuel (2023), «Religiosidad y devociones populares en el grabado jiennense del Barroco», Revista Eviterna, n.º 13, pp. 1-16.
AMADOR DE LOS RÍOS, José (1844), Sevilla pintoresca, o descripción de sus más célebres monumentos artísticos, D. Francisco Álvarez y Cª (eds.), Sevilla.
BELTING, Hans (1990), Bind und Kult. Eine Geschichte del Vildes von der Zeitalter der Kunst, Carmen Salguero (trad.), C.H. Beck, Múnich.
BERENSON, Bernard (1994), Los pintores florentinos del Renacimiento (1896), Juan de la Encina (trad.), Editorial Leyenda, México.
CALABRESE, Omar y STOICHITA, Victor I. (2015), La Verónica de Zurbarán, Casimiro, Madrid.
CARDUCHO, Vicente (1633/1979), Diálogos de la Pintura, Francisco Calvo Serraller (ed.), Madrid.
CATURLA, María Luisa (1965), «La Santa Faz de Zurbarán: trompe-l’oeil a lo divino», Revista Goya, n.º 64-65, pp. 202-205.
D-ADAME, María Teresa (1977), Informe de valoración y restauración del Instituto Central de Restauración, registro general n.º 1731, Ministerio de Educación y Ciencia, Dirección General de Bellas Artes, Madrid.
DELENDA, Odile (1998), «Vignon et l’atelier de Zurbarán», en Claude Vignon en son temps, Actas del coloquio internacional de la Universidad de Tours, 28-29 de enero 1994, pp. 209-213.
DELENDA, Odile (2009), Zurbarán, Catálogo razonado y crítico, vol. I, Fundación Arte Hispánico, Madrid.
DELENDA, Odile (2010), Zurbarán. Los conjuntos y el obrador. Catálogo, vol. II (colaboración Almudena Ros de Barbero), Fundación Arte Hispánico, Madrid.
DELENDA, Odile (2013), «El paño llamado de la Verónica en la obra de Zurbarán», Boletín del Museo de Bellas Artes de Bilbao, n.º 7, pp. 125-161.
GÁLLEGO, Julián y GUDIOL, José (1976), Zurbarán, 1598-1664, Polígrafa, Barcelona.
GAYO, María Dolores y JOVER DE CELIS, Maite (2010), «Evolución de las preparaciones en las pinturas sobre lienzo de los siglos XVI y XVII», Boletín del Museo del Prado, tomo XVIII, n.º 46, pp. 39-59.
GINZBURG, Carlos (1989), «Morelli, Freud y Sherlock Holmes: indicios y método científico», en El signo de los tres: Dupin, Holmes, Peirce, eds. Eco, Umberto y Sebeok Thomas, Lumen, Barcelona, pp. 116-163.
GÓMEZ GONZÁLEZ, María (2005), Informe del Departamento Científico de Conservación, Laboratorio de Materiales, Esp. N.º 22631, Dirección General de Bellas Artes, Madrid.
GÓMEZ PIÑOL, Emilio (2006), «El velo de la verónica en la obra de Zurbarán», Revista Temas de Estética y Arte, n.º 20, pp. 105-143.
GUINARD, Paul (1960), Zurbarán et les peintres espagnols de la vie monastique, Les éditions du temps, París.
KULTERMANN, Udo (1996), «El Método Morelli», en Historia de la historia del Arte: el camino de una ciencia, Jesús Espino Nuño (trad.), Akal, Madrid.
MARTÍNEZ BLANES, José María, MUÑOZ RUBIO, María del Valme y CALATRAVA, Fuensanta de la Paz (1999), «Estudio científico de muestras procedentes de pinturas de Francisco de Zurbarán en el Museo de Bellas Artes de Sevilla», en Actas del III Congreso Nacional de Arqueometría, Universidad de Sevilla y Fundación El Monte, Sevilla, pp. 159-172.
MORELLI, Giovanni (1893), Italian Painters: The galleries of Munich and Dresden, Constance Jocelyn Ffoulkes (trad.), J. Murray (ed.), Londres.
NADAL, Jerónimo (1596), Evangelicæ Historiæ Imagines, s.e., Amberes.
NAVARRETE PRIETO, Benito (2002), «Mímesis y simulacro, la artificiosa representación de la realidad en el Barroco», en Hiperreal: El Arte del trampantojo, Museo Nacional Thyssen Bornemisza, Madrid, pp. 17-25.
PACHECO, Francisco (1649), El Arte de la pintura, impreso por Simón Fajardo, copia digitalizada por la Biblioteca Virtual de Andalucía, Granada.
PALEOTTI, Gabriel (1582/1961), «Discorso Intorno alle imagini sacre e profane», en Tratatti d’Arte del Cinquecento fra Manierismo e Contrarreforma, tomo II, P. Barocchi. Bari, pp. 243-349.
PALOMERO PÁRAMO, Jesús Miguel (1981), «Juan de Oviedo el viejo y el retablo del Camino del Calvario del monasterio de Santa María de Jesús, de Sevilla», Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, tomo 47, pp. 430-434.
PALOMINO, Antonio (1715/1947), Museo pictórico y escala óptica, Manuel Aguilar (ed.), Madrid.
PLINIO, Gayo (El Viejo) (79 d.C.), Naturalis Historia, XXXV.
SÁNCHEZ LASSA, Ana (2000), «Entre Sevilla y Madrid: aportación al estudio de la técnica de Zurbarán», en Zurbarán, la obra final: 1650-1664, catalogo exposición, Pérez Sánchez, Alfonso E. (coms.), Museo de Bellas Artes de Bilbao, Bilbao, pp. 129-148.
SÁNCHEZ LEDESMA, Andrés y GÓMEZ GARCÍA, María José (2000), Estudio de los materiales presentes en tres micromuestras de pintura y una muestra de lienzo tomadas de la obra Santa Catalina de Alejandría de Francisco de Zurbarán, Centro de Estudios de Bienes Culturales Arte-Lab para el Museo de Bellas Artes de Bilbao, Bilbao.
STOICHITA, Víctor I. (1991), «La Verónica de Zurbarán», Norba, Revista de Arte, n.º 11, pp. 72-89.
VALDIVIESO, Enrique (1992), Historia de la pintura sevillana, Ediciones Guadalquivir S.L., Sevilla.
VINIEGRA, Salvador (1905), Catálogo oficial ilustrado de la exposición de las obras de Francisco de Zurbarán, Museo Nacional de Pintura y Escultura, Madrid.
WIND, Barry (1987), «Velázquez’s Bodegones», en A Study in Seventeenth Century Spanish Genre Painting, George Mason University Press, Virginia, pp. 1-19.
WÖLFFLIN, Einrich (1988), Reflexiones sobre la historia del arte, Ediciones Península, Historia, Ciencia y Sociedad, Barcelona.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Hidalgo de Rivas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.