Andean Gold for an Andalusian Engraving: about the Painting of Our Lady of the Victory of Malaga in the Denver Art Museum
DOI:
https://doi.org/10.24310/ba.46.2024.19080Keywords:
Art History, Iconography, Arts of the Spanish Americas, Painting, Our Lady of the Victory, Malaga, Luis NiñoAbstract
The Denver Art Museum holds an anonymous Andean canvas depicting Our Lady of Victory, patron saint of the city of Malaga and its diocese. As an exceptional case study, it is worth asking: how, when and for what reasons did this devotion reach the Viceroyalty of Peru? The possible answers to these questions will help us to understand some of the foundational attempts of the Order of Minims in Lima at the end of the 17th century. An engraving from 1688 is also proposed as a possible reference for this work, although it was executed according to the tastes, forms and technical procedures used in its context. New interpretations are offered for several elements of the image, particularly the partially preserved lower scenes. The traditional attribution of authorship to the painter Luis Niño is also questioned
Downloads
Metrics
References
ARZANS DE ORSÚA Y VELA, Bartolomé (1737), Historia de la Villa Imperial de Potosí, Manuscrito.
CAMACHO, Rosario (dir.) (2006), Guía Histórico-Artística de Málaga, Arguval Editorial, Málaga.
CAMACHO, Rosario (dir.) (2008), SPECULUM SINE MACULA. Santa María de la Victoria. Espejo histórico de la ciudad de Málaga, Real Hermandad de Santa María de la Victoria y Ayuntamiento de Málaga, Málaga.
CLAVIJO GARCÍA, Agustín (1984), La imagen de la Virgen de la Victoria y sus variaciones iconográficas. Carpeta de grabados e ilustraciones, Museo Diocesano de Arte Sacro, Málaga.
DENVER ART MUSEUM (s.f.a), «Virgin of the Victory of Málaga (Nuestra Señora de la Victoria de Málaga)». En: <https://www.denverartmuseum.org/en/edu/object/our-lady-victory-malaga> (fecha de consulta: 25-01-2024).
DENVER ART MUSEUM (s.f.b), «Virgin of the Victory of Málaga (Nuestra Señora de la Victoria de Málaga)». En: <https://www.denverartmuseum.org/en/object/1969.345> (fecha de consulta: 06-02-2024).
DETABASCOSOY (s.f.), «Virgen de la Victoria». En: <https://detabascosoy.com/virgen-de-la-victoria/> (fecha de consulta: 26-02-2024).
GISBERT, Teresa y DE MESA, José, «Luis Niño». En <https://dbe.rah.es/biografias/49032/luis-nino> (fecha de consulta: 04-02-2024).
GUTIÉRREZ CARRASQUILLA, Enrique, VILLANUEVA ROMERO, Eva, FERNÁNDEZ RUIZ, Eugenio, MARTÍN GARCÍA, Lourdes y SAMEÑO PUERTO, Marta (1997), «Memoria. Proyectos y Actuaciones. Virgen de la Victoria», PH. Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, n.º 19, pp. 25-40.
JIMÉNEZ FRAILE, Ramón (2022), La Vitoria de Magallanes. El lado insólito de la primera vuelta al mundo, Universo de Letras, Sevilla.
QUERÉJAZU, Pedro y FERRER, Elisabeth (coms.) (1997), Potosí. Colonial Treasures and the Bolivian City of Silver, Americas Society Art Gallery, Nueva York.
QUERÉJAZU LEYTON, Pedro (1999), «Luis Niño, el famoso desconocido», Revista de la Fundación Cultural del Banco Central de Bolivia, n.º 3, pp. 7-16.
QUERÉJAZU LEYTON, Pedro (2011), «Las maneras de mirar y el uso de la ilusión de la realidad en la pintura barroca de la Audiencia de Charcas», en AA. VV., Barroco andino. Memoria del I encuentro internacional, Fundación Visión Cultural/Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, Pamplona, pp. 287-304.
RISHEL, Joseph J. y STRATTON-PRUITT, Suzanne (orgs.) (2006), The Arts in Latin America. 1492-1820, Philadelphia Museum of Art, Antiguo Colegio de San Ildefonso en Ciudad de México y Los Angeles County Museum of Art.
SÁNCHEZ LÓPEZ, Juan Antonio (2021), Santa María de la Victoria. La construcción de la imagen icónica de la patrona de Málaga, Ayuntamiento de Málaga y Real Hermandad de Santa María de la Victoria, Málaga.
SCHENONE, Víctor (2008), Santa María: iconografía del arte colonial, Educa, Buenos Aires.
STRINGER, Keith John, GISBERT, Teresa y DUNCAN, Barbara (1986), Gloria in Excelsis: The Virgin and Angels in Viceregal Painting of Peru and Bolivia, Center for Inter-American Relations, Nueva York.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Ignacio Mayorga Chamorro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.